ცოტნე – რუსთველური გმირი (ცოტნე დადიანის დღე ხობში) - ნინო ვახანია

სამეგრელოში არ ეძებოთ მტერ - აზონი,
უპირველესად სამეგრელო ეს არის ცოტნე.
ელგუჯა მარღია
სამეგრელო რომ ზოგადქართული სივრცის ნაწილია და მთელ საქართველოში მომხდარი ამბების უშუალო მონაწილეცდღეს ამ ჭეშმარიტებასსაბედნიეროდმტკიცება არ სჭირდება. XIX საუკუნეშიროცა დამპყრობელმა „გათიშე და იბატონეს“ პოლიტიკა გამოიყენა და ასე სცადა მეგრელების არაქართველობა ემტკიცებინაჩვენმა მამულიშვილებმა თვალი XII საუკუნის საქართველოსძლიერერთიანმდიდართავისუფალ ქვეყანას მიაპყრესის ამხნევებდათის აძლიერებდათ და საბრძოლველადაც ის მაშინდელი ჩვენი ერთიანობა განაწყობდათთუ რომელიმე კუთხისთვის ერთი ადამიანის სახელის მისადაგება გახდება საჭიროსამეგრელოუყოყმანოდუპირველესად ცოტნე დადიანის სახელს მოიხდენს.

12 აგვისტო ჩვენს ისტორიაში ბევრი რამით გამორჩეული დღე აღმოჩნდა - დიდგორის გამარჯვებას რამდენიმე საუკუნის მერე ცოტნეს გმირობა შეემატა სანიშანსვეტო მოვლენად. 12 აგვისტოს საქართველო დიდგორობასაც ზეიმობს და ცოტნეობასაც და ეს სიმბოლურიაწელსამ დღესხობშიცოტნე დადიანის მშობლიურ ქალაქშიბეჟან ნადარაიას თაოსნობითსამეცნიერო კონფერენციაც გაიმართამანამდე ხობის ღვთისმშობლის მიძინების სახელობის ტაძარში ფოთისა და ხობის მიტროპოლიტმა მეუფე გრიგოლმა წმინდა ცოტნე აღმსარებლის მოსახსენებლად სადღესასწაულო წირვა-ლოცვა აღავლინა ახალციხისა და ტაო-კლარჯეთის მიტროპოლიტ თეოდორესთანმარგვეთისა და უბისის ეპისკოპოს მელქისედეკთანბელგიისა და ჰოლანდიის ეპისკოპოს დოსითეოსთანჩრდილოეთ-ამერიკის ეპისკოპოს საბასთან და ხობის ეპარქიის სამღვდელოებასთან ერთად.
გადმოცემითაქხობის ტაძარშია ჩვენი ეროვნული გმირის ძვალშესალაგიაქვეა მისი ფრესკაცწირვის შემდეგ კულტურისა და რწმენის განვითარების ცენტრში გაიმართა სამეცნიერო კონფერენციარომლის მიზანი დიდი მამულიშვილის კიდევ ერთხელ გახსენებამისი ღვაწლისთვის კიდევ ერთხელ პატივის მიგება გახლდათმსგავსი შეხვედრებისთვის საგანგებოდ აშენებულ მოზრდილ დარბაზში ხობის ვაჟთა ანსამბლ „კოლხეთის“ ომახიანი ხმები შეგვიძღვაანსამბლის წევრებმა ძველთაძველი ხალხური ჰანგებითა თუ ახალი სიმღერებით იმ დღეს კიდევ არაერთხელ დაიპყრეს მსმენელთა გულები და საღამოც მათვე გაასრულეს არაჩვეულებრივად შესრულებული „მალანურით“. შეხვედრა გახსნასაზოგადოებას სტუმრები წარუდგინა და იმ დღის მნიშვნელობაზე ისაუბრა ბეჟან ნადარაიამგანსაკუთრებული ინტერესი მსმენელისარა გასაკვირიაროსტომ ჩხეიძისკენ იყო მიქცეული და მანაცროგორც ყოველთვისსაქმიანი და ემოციური გამოსვლით დაამახსოვრა თავი დამსწრეთგთავაზობთ მისი სიტყვის მოკლე ჩანაწერს.
როსტომ ჩხეიძე:
ქართლში იციან ხოლმე თქმაროცა გამორჩეული დღეაეს არის შეგნებული დღეოდღე ყველა სასწაულია თავისებურადმაგრამ ხანდახან ერთმანეთს ისე მიეწყობა ჩვეულებრივისადაგი დღეებირომ იქ უნდა ამოვარდეს ერთი და განსაკუთრებულად გაანათოს ჩვენი რეალობადა დღევანდელი დღე სწორედ ასეთი დღეა - რელიგიურიც და სამოქალაქოცსახელმწიფო არ ითვლება სახელმწიფოდთუ მას არა აქვს სრულფასოვანების შეგნებათუ მას არა აქვს სურვილირომ დადგეს ერად სხვა ერთა შორისარ შეიძლებასახელმწიფო იყოს ვინმეს კუდიმდევარიხოლო ასეთისხვა ქვეყნების ტოლ-სწორი სახელმწიფო აუცილებელია ზნეობრივ საფუძვლებს ემყარებოდესვერც პოლიტიკა ან თუნდ ეკონომიკა ვერ აქცევს მას ასეთადმარტო ცოტნე დადიანი რომ ვახსენოთმისი ბიოგრაფიაუფრო სწორადერთი ეპიზოდი მისი ცხოვრებიდანჩვენ უკვე ვიცითვისი შთამომავლები ვართვის გზას ვაგრძელებთ.
თავის დროზეროცა ცოტნეს ამბავი მოყვა ჟამთააღმწერელმამან თქვარომ სწორედ ცოტნე და ცოტნესნაირები განსაზღვრავდნენ საქართველოს ბედისწერასჟამთააღმწერელი იყო ძალიან სკეპტიკოსი ადამიანიხელჩაქნეულიტკივილებით შეკრულიმიაჩნდარომ ღმერთმა ჩვენი ცოდვებისათვის დაგვსაჯამაგრამ რადგან არსებობს ცოტნე დადიანიყველაფერი შემოტრიალდება სასიკეთოდო.
დღესაც ცოტნეს შარავანდში ვტრიალებთმან თავი გადასდო არამარტო მოყვასისთვისმან თავი გადასდო ქვეყნისთვისღირსებისთვისკაცობისთვისმართალიაცოტნეს ბიოგრაფია არ ვიცითმაგრამ შეიძლება იგი შეივსოსგაცილებით სხვაგვარად წარმოდგესგაცილებით უფრო ფართოდგაცილებით უფრო ვრცლადთუ ჩვენ გულდასმით წავიკითხავთ პავლე ინგოროყვას ნაწერებს.
პავლე ინგოროყვა არის ერთი გამორჩეული სახელი ჩვენი კულტურისა და ლიტერატურის ისტორიაშიიგი ხელფეხშეკრული იყო საბჭოთა ეპოქაშითუმცა ამ ურთულეს ხანაშიც შეძლო ეკეთებინა უმნიშვნელოვანესი საქმეებიშოთა რუსთაველის ის იუბილერომელიც ვიზეიმეთ 1966 წელსსწორედ პავლე ინგოროყვას იდეითმისი დადგენილი თარიღით აღნიშნესმწერალთა კავშირმა ხელისუფლების დახმარებით მოახერხა ისრომ პავლე ინგოროყვა მთლიანად ჩამოაშორეს იუბილესეს ის კაციარომელმაც შუასაუკუნეების სანოტო ნიშნები აღადგინარაც მსოფლიო მნიშვნელობის საქმეა და კიდეც მოჰყვა მაშინ შესაფერისი გამოხმაურება მსოფლიო მასშტაბისამაგრამ მერე ისევ ჩაიფერფლა და ჩვენ ვართ ვალდებულებიხელახლა გავიხსენოთ და მსოფლიოსაც ხელახლა წარვუდგინოთპავლე ინგოროყვა ერთადერთი კაცია საქართველოს ისტორიაშირომელმაც შექმნა ქართული ცივილიზაციის ისტორიასაქართველოს ისტორიამისი სიმაღლესიდიდე მსოფლიო ისტორიის ფონზე აქვს წარმოდგენილიმისი „გიორგი მერჩულე“ რომ სათანადოდ დაფასებულიყო თავის დროზეჩვენ აფხაზეთის მხარეს არ დავკარგავდით.
რუსთაველის ბიოგრაფიის მისეულმა კვლევამ გამოიწვია დიდი ვნებათაღელვაზოგიერთები არ უჯერებდნენ პავლე ინგოროყვასამბობდნენეს ყველაფერი არის მისი ფანტაზიის ნაყოფიოთუმცა ამდენი რუსთველოლოგიური ნაშრომი არცერთ სხვა მეცნიერს არა აქვსხელახლა გამოიცა ოთხ ტომადაქ წაიკითხავთრა იყო საქართველო თავისი დიდების მწვერვალზე და რა უნდა იყოსროცა კვლავ შედგება თავისი დიდების მწვერვალზე.
როცა მან თქვარომ შოთა რუსთაველი არის ბაგრატიონისამეფოს გვერდითა შტოს წარმომადგენელიამით ისე აღფრთოვანდა ნიკო მარიგული დაწყდაამისთვის მე უნდა მიმეგნოოპავლე ინგოროყვა ამტკიცებსრომ შოთა რუსთაველი იყო კოხტასთავის შეთქმულების მონაწილეიგი იყო არამარტო დიდებული პოეტიარამედ დიდი ეროვნულისაზოგადო მოღვაწეცდა იმ დროსროცა მეფე აღარა ჰყავს საქართველოსწინამძღოლი ერისა ხდება შოთა რუსთაველი.
რა კავშირი აქვთ შოთა რუსთაველსა და ცოტნე დადიანსაღმოჩნდარომ ცოტნეს ცოლად ჰყავდა რუსთაველის ძმისტბელის ასულიპოეტი ქალი ბორენარომლის ერთი იამბიკოც ჩვენამდე მოღწეულიახობის მონასტერში აღმოჩნდა ჰერეთის საგვარეულო ხატიექვთიმე თაყაიშვილმა გამოთქვა დასაბუთებული მოსაზრებარომ ეს ხატი მეცამეტე საუკუნისა იყო (და არა XI საუკუნისაროგორც მანამდე მიაჩნდათ), და ამ დასკვნამ პავლე ინგოროყვას მისცა საშუალებადაედგინა კავშირი ხობსა და რუსთავს შორისუდავო გახდარომ ეს ხატი მზითევში ერგო ბორენას.
პავლე ინგოროყვა იყო საუკეთესო სტილისტიასეთი რამ მეცნიერებაში არის იშვიათიმწერალივით წერდაძალიან ექსპრესიულად და ის სურათი აქვს განსაკუთრებული ძალით აღწერილიანისში რომ ჩადის ცოტნე და მიეახლება თავის ძმებს და მათ შორის ცოლის ბიძასშოთა რუსთაველსუამრავი მასალაარგუმენტი ამყარებს ამ მოსაზრებასმაგრამ მოწინააღმდეგეები მაინც ჰყავს (თუმცა სხვასაწინააღმდეგოს ვერ ამტკიცებენუბრალოდარ გვჯერაოამბობენდა თავის დროზეროცა ეს დიდიუმნიშვნელოვანესი გამოკვლევა გამოქვეყნდაკოლაუ ნადირაძემ თქვარომც არ დამტკიცდეს ამ ამბის ნამდვილობათავისთავად ცალკე პოემაა ერთ ოჯახად გამოცხადება რუსთველისა და ცოტნესიოროგორც აკაკის „ნათელაა“ შესანიშნავი პოემა.
გადაწყვეტილი გვაქვს და აღვასრულებთრომ ეს ორი გამორჩეული ქმნილება - პავლე ინგოროყვას გამოკვლევა და აკაკი წერეთლის პოემა გვერდიგვერდ დავბეჭდოთ და ასე გამოვცეთ.
გრიგოლ აბაშიძე იცნობდა ამ ნარკვევს და მისი დამსახურებაარომ ეს ნარკვევიცა და პავლე ინგოროყვას სხვა შერისხული თხზულებებიც დაიბეჭდადა ელოდები ადამიანითავის რომანში ცოტნეზე გამოიყენებდა ამ აღმოჩენასმაგრმ როგორც ჩანსვერ მოერია იმასრომ რუსთველი ჰყოლოდა პერსონაჟად.
და ერთი ნოველაც მინდა ვახსენოიყო ასეთი კარგი მწერალიყარამან კიკვიძედღეს დაუფასებელიმას აქვს ძალიან კარგი ნოველა ცოტნე დადიანზეაქვე უნდა გავიხსენო შოთა ნიშნიანიძის ლექსიცრომელიც ეძღვნება იმ ნოინსრომელიც სულიერად ცოტნეს ტოლი და სწორი აღმოჩნდა და გაათავისუფლა ქართველი ტყვეები ცოტნეს ზნეობრივი გმირობით ატაცებულმამტერიცმისი ღირსეული საქციელიც უნდა დავაფასოთცოტნე დადიანის ფიგურაც სულ სხვანაირად მოჩანსროცა ვიცითრომ ის შოთა რუსთველის ოჯახის წევრიაარც ის არის შემთხვევითირომ იერუსალიმის აღაპებში გვერდიგვერდ არის მოხსენიებული მათი სახელები.
პავლე ინგოროყვას ეს ნარკვევი დავაფასოთროგორც ძვირფასი მონაპოვარი და ვისურვოთადრე თუ გვიან დაიწეროს ის რომანიამოზრდილი პავლე ინგოროყვას ნარკვევზესადაც მთავარი მოქმედი პირები იქნებიან შოთა რუსთველი და პავლე ინგოროყვა.
ბატონმა როსტომმა საჩუქრად ჩამოიტანა პავლე ინგოროყვას რუსთველოლოგიური ნაშრომების ახლადგამოცემული ოთხტომეულებირითიც ძალიან გაახარა ადგილობრივნი.
ელგუჯა თავბერიძემ დიდგორობა და ცოტნეობა მოგვილოცააღნიშნანიშანდობლივიარომ ეს დღესასწაულები ერთმანეთს ემთხვევაო და განაგრძო:
ყველანი ვთანხმდებითრომ ცოტნე დადიანის გმირობა ზნეობრივი გმირობაათუმცა სკეპტიკოსები ყოველთვის არსებობდნენდღესაც არიანგასული საუკუნის 40-იან წლებშიროცა დიდი ქართველი ისტორიკოსებისიმონ ჯანაშია და ნიკო ბერძენიშვილი ადგენდნენ მოსწავლეთათვის ისტორიის სახელმძღვანელოსჭოჭმანობდნენშეეტანათ თუ არა სახელმძღვანელოში ცოტნე დადიანის ეპიზოდიისინი ფიქრობდნენრომ რადგან მხოლოდ ჟამთააღმწერელთან არის ეს ამბავი მოთხრობილიშეიძლება არც იყოს მართალიოდღეს არავინ დავობსრომ ცოტნე ისტორიულირეალური პიროვნება იყორომელსაც დიდი ღვაწლი მიუძღვის არამარტო იმ ზნეობრივ გმირობაშირომელიც ჩაიდინაარამედ მომდევნო საუკუნეების გადარჩენაშიცშეუძლებელია ცოტნეს სახებით არ დაინტერესებულიყო პავლე ინგოროყვადაინტერესდა დაროგორც მისთვის იყო დამახასიათებელიძირისძირობამდე შეისწავლა წყაროები და საოცარ დასკვნამდე მივიდააღმოჩნდარომ რუსთაველი და ცოტნე დადიანი დამოყვრებული ნათესავები იყვნენმათი მოყვრობა უამრავი არგუმენტითაა გამყარებული მეცნიერის მიერთუ ვინმეს არ სჯერაკეთილი ინებოს და სხვა არგუმენტებითა და დოკუმენტებით უარყოს და სხვა დაამტკიცოს.
ერთიანი სახელმწიფოს განწყობას განამტკიცებს ამ ორი დიდი მამულიშვილის მოყვრობაშოთა და ცოტნე ავსებენ და აერთებენ აღმოსავლეთსა და დასავლეთსჰერეთი და საქართველო ერთიანდებიან მაშინროცა ქვეყანა უკვე მონღოლების ხელშიააქ გამოვლინდა ერთიანი საქართველოს სულიერთიანი სახელმწიფოს განწყობარომელიც წინა საუკუნეებში გვქონდარუსთაველი და დადიანი ამ ერთიანობას ავსებენშოთას ბაგრატიონობა და ცოტნეს დანათესავება აერთებს დასავლეთსა და აღმოსავლეთს.
მესმისრა ძნელი იქნებოდა გრიგოლ აბაშიძისთვის რომანში პერსონაჟად რუსთაველის შემოყვანაურთულესი საქმეა და მაინცვფიქრობგამოჩნდება ისეთი მწერალირომელიც შოთას და ცოტნეს გამოიყვანს პერსონაჟებადპავლე ინგოროყვას აზრითრუსთაველი არამარტო გენიალური პოეტიასეთივე გენიალური პოლიტიკოსიც იყოცოტნე დადიანთან ერთადმათ შექმნეს ეპოქამათ შექმნეს ის განწყობარომ მონღოლს დაეხია უკან.
მონღოლს რომ უკან დაახევინოადვილი არ არის და ცოტნემ ეს შეძლოკი ვახსენებთ იმ სახედაღრეჯილ მონღოლსგმირობისა და ვაჟკაცობის უებრო მცოდნესმაგრამ მის წინ უნდა იდგეს ცოტნე დადიანიმთასავით ცამდე ასულიშეუდრეკელივაჟკაცობის უაღრესად გამომხატველითორემ სხვანაირად მონღოლს ვერ შეათრთოლებდადიდი ერები დიდ ადამიანებს აკავშირებენ ერთმანეთთანჩვენ კი ჩვენსას ვერ ვუვლით.
ფილმში „პირველი მერცხალი“ „აბა ულა“ გაჟღერდა საქართველოს ჰიმნად და ეს პავლე ინგოროყვას დამსახურება მგონიამისი რჩევით ჩართული ამ კინოსურათშიდაპყრობილი ქვეყნის ჰიმნი გაჟღერდა და ამას ჰქონდა განსაკუთრებული მნიშვნელობაკოლონიზაციის პირობებში პირველად ერთ-ერთ რესტორანში შალვა დადიანის „მხოლოდ შენ ერთს“ გააჟღერესროგორც საქართველოს ჰიმნი და მერე იყო ეს ფილმიპავლე ინგოროყვა გახლდათ მართლაც სწორუპოვარი მეცნიერიმომავალშიც მის აზრებს ბევრჯერ დაისაჭიროებს საქართველომისი ნაშრომები ხვალ და ზეგ უფრო დაფასდება და აუცილებლად ვიხილავთ შოთასა და ცოტნეს რომანისნოველისპიესის პერსონაჟებადლექსების ლირიკულ გმირებად სწორედაც ერთადპავლე ინგოროყვას მონიშნული გზით უნდა გამდიდრდეს სიტყვაკაზმული მწერლობაეს ჩვენი მისიაა.
მე ვთქვირომ რუსთაველისა და ცოტნეს ნათესაობა ჩვენთვის ხელშესახებს ხდის ახალგაზრდა დადიანის გმირობის არსსგასაგები ხდებარომ რუსთველური შეგონებანი მოყვასისთვის თავგანწირვის შესახებ ცოტნეს შინაურულ წრე-გარემოში ექნებოდა შეთვისებული და ამდენადსისხლსა და ხორცში გამჯდარიმაშ ცოტნე არამარტო ზნეობრივი სიმაღლისა და ჭირში გაუტეხელობის სიმბოლოაარამედ ძალდაუტანებლად იგივდება თამარისდროინდელ საქართველოსთანაც და ჩვენიასე ვთქვათ, „უბორკილო დღის“ სიმბოლოც გახლავთ.
გამოვთქვი რწმენა იმისარომ რაკი იყოესე იგი ახლაც არის და მომავალშიც აუცილელად იქნებაარასოდეს გაქრება რწმენისთვისსამშობლოსთვისმოყვრისთვის თავგანწირვის იდეა.
ვახსენე აკაკი წერეთლის „ნათელაც“, რომელშიც აშკარად ჩანსცოტნეს მეუღლის განსაკუთრებულობაცხადიაპოეტმა ზეპირი გადმოცემებით რაღაც უსათუოდ იცოდა ამ ქალის გამორჩეულობის შესახებსხვა გამომსვლელთა მსგავსადმეც ისეთი განცდა მაქვსრომ ქართული ლიტერატურა ჯერ კიდევ ვალშია ცოტნე დადიანის სახელის წინაშე.
ივანე ამირხანაშვილმა იმით დაიწყორომ თავისი ნახევრადხობელობა აღნიშნაოცი წლის წინათ დაწყებულა მისი ურთიერთობა ამ ქალაქთანხობის საპატიო მოქალაქედაც აურჩევიათმთელმა ჩემმა საახლობლომსამეგობრომ იცისროგორ ვამაყობ ამითიო, - ბრძანა ბატონმა ივანემ და საუბარი დაახლოებით ასე ააწყო:
რამ წარმოშვა ცოტნეს გმირობაუცნაური მოვლენარომელიც ჟამთააღმწერელმა დაგვიტოვამე ვფიქრობკულტურამცოტნე კულტურული გმირიაეს ხომ შემთხვევით არ ხდებამხოლოდ ინტელექტის კარნახით შეიძლება ასე მოქმედებაასეთი გმირობა სწორედ რუსთაველის დროს უნდა ჩაედინათცოტნე რუსთველური გმირიაიმ იდეოლოგიის წარმომადგენელიარომელსაც ქადაგებს რუსთაველირომელსაც წარმოადგენენ ტარიელიავთანდილი და ფრიდონი და რომელიც თამარის სამეფო კარზე შემუშავდამისი სრულყოფილი გამოხატულება ხომ „ვეფხისტყაოსანში“ გვაქვსკულტურა გლობალური მოვლენააიგი უცებ არ წარმოიშობაყანასავით ვერ დათესავრომ უცებ ამოვიდესმისი ჩამოყალიბება შორეულ წარსულში დაიწყოჯერ კიდევ გრიგოლ ხანძთელის დროსქართული ეკლესიამონასტრებით დაიწყო ახალი კულტურის დამკვიდრებამანამდეროგორც ჩანსნერსე ერისთავმა დაამუშავა ეს გეგმაამ ინტელექტუალური გმირობის წარმომადგენელია ცოტნე.
ამ პერიოდში საქართველოსა და ევროპაში ერთდოულად ვითარდება კულტურასაქართველო და ევროპა სრულ უნისონში არიანქართული ქრისტიანული კულტურა და ევროპული ქრისტიანული კულტურა ერთი მოვლენაამინდა გავიხსენო დამიანეს მხატვრობამართალიაცოტა მოგვიანო ხანაამაგრამ იგი გამოხატავს იტალიური აღორძინების სულისკვეთებასჩვენი ტაძრების მოხატულობებიც ხომ მაღალი კულტურის შედეგი და ნიმუშიამომავალში რა გადაარჩენს საქართველოსდარწმუნებული ვარ - კულტურა.
მაღალმა კულტურამ წარმოშვა ის სულიერებარომელიც ეკლესიაში დაიწყო და დღესაც ეკლესიაში გრძელდება.
გრიგოლ აბაშიძის რომანში „ცოტნე ანუ ქართველთა დაცემა და ამაღლება“ იტალიაში ფერწერას სწავლობს ქართველი მხატვარისამეგრელოდან... პირველად როცა წავიკითხემაშინ ძალიან უცნაურად მომეჩვენამხატვარი გივი თოიძე ხუმრობს ხოლმე და მეც მივბაძავ და გავიმეორებიტალიური აღორძინების დამწყებიჯოტორომლის ბიოგრაფიის შესახებ არაფერი ვიცითალბათაქაურისამეგრელოდან წასული კაცია - ჯოტო ბონდოს ძეეს ნახევრად ხუმრობით.
საქართველოს ერთიანობა გამოხატა რუსთაველმა და ზნეობრივ-მორალური კუთხით განამტკიცა ცოტნემ.
სამეგრელო-ზემო-სვანეთის სახელმწიფო რწმუნებული ალექსანდრე მოწერელია:
ისტორიის გააზრება გვაძლევს იმის საშუალებასწარსულით განვჭვრიტოთ მომავალიჩვენი ისტორიის სახელმძღვანელოები გადასახედიაბევრი რამ ხელახლაა დასაწერიდავით აღმაშენებელმა მოახერხა საერო და სასულიერო ხელისუფლების ფორმირებამისი აღმზრდელი ჭყონდიდელი გახლდათცოტნეს დროს კი ყველაფერი დაკნინდაგადაგვარდაცოტნემ მოგვცა მაგალითი იმისათუ რა არის ნამდვილი საქართველოგრიგოლ აბაშიძემ თავის რომანში აღწერაროგორ აგებენ ფლოტს სამეგრელოშისაინტერესო ამბავიასაქართველოს ნაოსნობის ისტორია არ არის შესასწავლილი სრულადროგორც ჩანსდიდი და მნიშვნელოვანი ფლოტი გვქონდადასავლეთის კულტურასთან საქართველოს ჰქონდა მჭიდრო კავშირიევროპისკენ მიმავალი ბათო ყაენი და მონღოლები შეაჩერა საქართველომდღეს ევროპისკენ გზა გახსნილი გვაქვსცოტნე იქით მიგვიძღვის სწორედ.
მეუფე გრიგოლმა მადლობა გადაუხადა სტუმრებსაღნიშნათქვენმა მადლიანმა სიტყვამ ძალიან დაამშვენა დღევანდელი დღეოდა თვითონაც სწორედ რომ მადლიანი სიტყვა გვითხრა (ჯერ ტაძარში და მერე უკვე დარბაზში):
ცოტნე არ არის წარსულიის აწმყო და მომავალიათუ წარსულად დარჩებაწაიშლება რუკიდანაც და ცივილიზაციის ისტორიიდანაცჩვენი ამოცანაარომ გავაცნობიეროთვისი შთამომავლები ვართ და რა გვევალება... გვჭირდება სერიოზული იმპულსისერიოზული სულიერი ენერგია ამ დაბნეულობის ჟამსსაქართველოს ადგილირა თქმა უნდაევროპაშია.
ერმა და ბერმა ერთად უნდა ვაშენოთ მომავალი იმ გრძნობითრასაც სამშობლოსა და მოყვასის სიყვარული ჰქვიასაქართველოს ეკლესია არ გაუცრუებს თავის სულიერ შვილებს იმედებს.
ახლაამ წუთში ცოტნე აქ არისჩვენ შორისაა.
როსტომ ჩხეიძის რეპლიკა:
– რუსთაველიც აქ არის.
მეუფე გრიგოლი ეთანხმება და განაგრძობსმათი შრომის შედეგია ისრომ დღეს ამ თემებზე ვსაუბრობთ და მომავალზე ვართ ორიენტირებულნი.
დარბაზიდან გამოსულთ მეგრული სტუმართმო12 აგვისტო ჩვენს ისტორიაში ბევრი რამით გამორჩეული დღე აღმოჩნდა - დიდგორის გამარჯვებას რამდენიმე საუკუნის მერე ცოტნეს გმირობა შეემატა სანიშანსვეტო მოვლენად. 12 აგვისტოს საქართველო დიდგორობასაც ზეიმობს და ცოტნეობასაც და ეს სიმბოლურიაწელსამ დღესხობშიცოტნე დადიანის მშობლიურ ქალაქშიბეჟან ნადარაიას თაოსნობითსამეცნიერო კონფერენციაც გაიმართამანამდე ხობის ღვთისმშობლის მიძინების სახელობის ტაძარში ფოთისა და ხობის მიტროპოლიტმა მეუფე გრიგოლმა წმინდა ცოტნე აღმსარებლის მოსახსენებლად სადღესასწაულო წირვა-ლოცვა აღავლინა ახალციხისა და ტაო-კლარჯეთის მიტროპოლიტ თეოდორესთანმარგვეთისა და უბისის ეპისკოპოს მელქისედეკთანბელგიისა და ჰოლანდიის ეპისკოპოს დოსითეოსთანჩრდილოეთ-ამერიკის ეპისკოპოს საბასთან და ხობის ეპარქიის სამღვდელოებასთან ერთად.
გადმოცემითაქხობის ტაძარშია ჩვენი ეროვნული გმირის ძვალშესალაგიაქვეა მისი ფრესკაცწირვის შემდეგ კულტურისა და რწმენის განვითარების ცენტრში გაიმართა სამეცნიერო კონფერენციარომლის მიზანი დიდი მამულიშვილის კიდევ ერთხელ გახსენებამისი ღვაწლისთვის კიდევ ერთხელ პატივის მიგება გახლდათმსგავსი შეხვედრებისთვის საგანგებოდ აშენებულ მოზრდილ დარბაზში ხობის ვაჟთა ანსამბლ „კოლხეთის“ ომახიანი ხმები შეგვიძღვაანსამბლის წევრებმა ძველთაძველი ხალხური ჰანგებითა თუ ახალი სიმღერებით იმ დღეს კიდევ არაერთხელ დაიპყრეს მსმენელთა გულები და საღამოც მათვე გაასრულეს არაჩვეულებრივად შესრულებული „მალანურით“. შეხვედრა გახსნასაზოგადოებას სტუმრები წარუდგინა და იმ დღის მნიშვნელობაზე ისაუბრა ბეჟან ნადარაიამგანსაკუთრებული ინტერესი მსმენელისარა გასაკვირიაროსტომ ჩხეიძისკენ იყო მიქცეული და მანაცროგორც ყოველთვისსაქმიანი და ემოციური გამოსვლით დაამახსოვრა თავი დამსწრეთგთავაზობთ მისი სიტყვის მოკლე ჩანაწერს.
როსტომ ჩხეიძე:
ქართლში იციან ხოლმე თქმაროცა გამორჩეული დღეაეს არის შეგნებული დღეოდღე ყველა სასწაულია თავისებურადმაგრამ ხანდახან ერთმანეთს ისე მიეწყობა ჩვეულებრივისადაგი დღეებირომ იქ უნდა ამოვარდეს ერთი და განსაკუთრებულად გაანათოს ჩვენი რეალობადა დღევანდელი დღე სწორედ ასეთი დღეა - რელიგიურიც და სამოქალაქოცსახელმწიფო არ ითვლება სახელმწიფოდთუ მას არა აქვს სრულფასოვანების შეგნებათუ მას არა აქვს სურვილირომ დადგეს ერად სხვა ერთა შორისარ შეიძლებასახელმწიფო იყოს ვინმეს კუდიმდევარიხოლო ასეთისხვა ქვეყნების ტოლ-სწორი სახელმწიფო აუცილებელია ზნეობრივ საფუძვლებს ემყარებოდესვერც პოლიტიკა ან თუნდ ეკონომიკა ვერ აქცევს მას ასეთადმარტო ცოტნე დადიანი რომ ვახსენოთმისი ბიოგრაფიაუფრო სწორადერთი ეპიზოდი მისი ცხოვრებიდანჩვენ უკვე ვიცითვისი შთამომავლები ვართვის გზას ვაგრძელებთ.
თავის დროზეროცა ცოტნეს ამბავი მოყვა ჟამთააღმწერელმამან თქვარომ სწორედ ცოტნე და ცოტნესნაირები განსაზღვრავდნენ საქართველოს ბედისწერასჟამთააღმწერელი იყო ძალიან სკეპტიკოსი ადამიანიხელჩაქნეულიტკივილებით შეკრულიმიაჩნდარომ ღმერთმა ჩვენი ცოდვებისათვის დაგვსაჯამაგრამ რადგან არსებობს ცოტნე დადიანიყველაფერი შემოტრიალდება სასიკეთოდო.
დღესაც ცოტნეს შარავანდში ვტრიალებთმან თავი გადასდო არამარტო მოყვასისთვისმან თავი გადასდო ქვეყნისთვისღირსებისთვისკაცობისთვისმართალიაცოტნეს ბიოგრაფია არ ვიცითმაგრამ შეიძლება იგი შეივსოსგაცილებით სხვაგვარად წარმოდგესგაცილებით უფრო ფართოდგაცილებით უფრო ვრცლადთუ ჩვენ გულდასმით წავიკითხავთ პავლე ინგოროყვას ნაწერებს.
პავლე ინგოროყვა არის ერთი გამორჩეული სახელი ჩვენი კულტურისა და ლიტერატურის ისტორიაშიიგი ხელფეხშეკრული იყო საბჭოთა ეპოქაშითუმცა ამ ურთულეს ხანაშიც შეძლო ეკეთებინა უმნიშვნელოვანესი საქმეებიშოთა რუსთაველის ის იუბილერომელიც ვიზეიმეთ 1966 წელსსწორედ პავლე ინგოროყვას იდეითმისი დადგენილი თარიღით აღნიშნესმწერალთა კავშირმა ხელისუფლების დახმარებით მოახერხა ისრომ პავლე ინგოროყვა მთლიანად ჩამოაშორეს იუბილესეს ის კაციარომელმაც შუასაუკუნეების სანოტო ნიშნები აღადგინარაც მსოფლიო მნიშვნელობის საქმეა და კიდეც მოჰყვა მაშინ შესაფერისი გამოხმაურება მსოფლიო მასშტაბისამაგრამ მერე ისევ ჩაიფერფლა და ჩვენ ვართ ვალდებულებიხელახლა გავიხსენოთ და მსოფლიოსაც ხელახლა წარვუდგინოთპავლე ინგოროყვა ერთადერთი კაცია საქართველოს ისტორიაშირომელმაც შექმნა ქართული ცივილიზაციის ისტორიასაქართველოს ისტორიამისი სიმაღლესიდიდე მსოფლიო ისტორიის ფონზე აქვს წარმოდგენილიმისი „გიორგი მერჩულე“ რომ სათანადოდ დაფასებულიყო თავის დროზეჩვენ აფხაზეთის მხარეს არ დავკარგავდით.
რუსთაველის ბიოგრაფიის მისეულმა კვლევამ გამოიწვია დიდი ვნებათაღელვაზოგიერთები არ უჯერებდნენ პავლე ინგოროყვასამბობდნენეს ყველაფერი არის მისი ფანტაზიის ნაყოფიოთუმცა ამდენი რუსთველოლოგიური ნაშრომი არცერთ სხვა მეცნიერს არა აქვსხელახლა გამოიცა ოთხ ტომადაქ წაიკითხავთრა იყო საქართველო თავისი დიდების მწვერვალზე და რა უნდა იყოსროცა კვლავ შედგება თავისი დიდების მწვერვალზე.
როცა მან თქვარომ შოთა რუსთაველი არის ბაგრატიონისამეფოს გვერდითა შტოს წარმომადგენელიამით ისე აღფრთოვანდა ნიკო მარიგული დაწყდაამისთვის მე უნდა მიმეგნოოპავლე ინგოროყვა ამტკიცებსრომ შოთა რუსთაველი იყო კოხტასთავის შეთქმულების მონაწილეიგი იყო არამარტო დიდებული პოეტიარამედ დიდი ეროვნულისაზოგადო მოღვაწეცდა იმ დროსროცა მეფე აღარა ჰყავს საქართველოსწინამძღოლი ერისა ხდება შოთა რუსთაველი.
რა კავშირი აქვთ შოთა რუსთაველსა და ცოტნე დადიანსაღმოჩნდარომ ცოტნეს ცოლად ჰყავდა რუსთაველის ძმისტბელის ასულიპოეტი ქალი ბორენარომლის ერთი იამბიკოც ჩვენამდე მოღწეულიახობის მონასტერში აღმოჩნდა ჰერეთის საგვარეულო ხატიექვთიმე თაყაიშვილმა გამოთქვა დასაბუთებული მოსაზრებარომ ეს ხატი მეცამეტე საუკუნისა იყო (და არა XI საუკუნისაროგორც მანამდე მიაჩნდათ), და ამ დასკვნამ პავლე ინგოროყვას მისცა საშუალებადაედგინა კავშირი ხობსა და რუსთავს შორისუდავო გახდარომ ეს ხატი მზითევში ერგო ბორენას.
პავლე ინგოროყვა იყო საუკეთესო სტილისტიასეთი რამ მეცნიერებაში არის იშვიათიმწერალივით წერდაძალიან ექსპრესიულად და ის სურათი აქვს განსაკუთრებული ძალით აღწერილიანისში რომ ჩადის ცოტნე და მიეახლება თავის ძმებს და მათ შორის ცოლის ბიძასშოთა რუსთაველსუამრავი მასალაარგუმენტი ამყარებს ამ მოსაზრებასმაგრამ მოწინააღმდეგეები მაინც ჰყავს (თუმცა სხვასაწინააღმდეგოს ვერ ამტკიცებენუბრალოდარ გვჯერაოამბობენდა თავის დროზეროცა ეს დიდიუმნიშვნელოვანესი გამოკვლევა გამოქვეყნდაკოლაუ ნადირაძემ თქვარომც არ დამტკიცდეს ამ ამბის ნამდვილობათავისთავად ცალკე პოემაა ერთ ოჯახად გამოცხადება რუსთველისა და ცოტნესიოროგორც აკაკის „ნათელაა“ შესანიშნავი პოემა.
გადაწყვეტილი გვაქვს და აღვასრულებთრომ ეს ორი გამორჩეული ქმნილება - პავლე ინგოროყვას გამოკვლევა და აკაკი წერეთლის პოემა გვერდიგვერდ დავბეჭდოთ და ასე გამოვცეთ.
გრიგოლ აბაშიძე იცნობდა ამ ნარკვევს და მისი დამსახურებაარომ ეს ნარკვევიცა და პავლე ინგოროყვას სხვა შერისხული თხზულებებიც დაიბეჭდადა ელოდები ადამიანითავის რომანში ცოტნეზე გამოიყენებდა ამ აღმოჩენასმაგრმ როგორც ჩანსვერ მოერია იმასრომ რუსთველი ჰყოლოდა პერსონაჟად.
და ერთი ნოველაც მინდა ვახსენოიყო ასეთი კარგი მწერალიყარამან კიკვიძედღეს დაუფასებელიმას აქვს ძალიან კარგი ნოველა ცოტნე დადიანზეაქვე უნდა გავიხსენო შოთა ნიშნიანიძის ლექსიცრომელიც ეძღვნება იმ ნოინსრომელიც სულიერად ცოტნეს ტოლი და სწორი აღმოჩნდა და გაათავისუფლა ქართველი ტყვეები ცოტნეს ზნეობრივი გმირობით ატაცებულმამტერიცმისი ღირსეული საქციელიც უნდა დავაფასოთცოტნე დადიანის ფიგურაც სულ სხვანაირად მოჩანსროცა ვიცითრომ ის შოთა რუსთველის ოჯახის წევრიაარც ის არის შემთხვევითირომ იერუსალიმის აღაპებში გვერდიგვერდ არის მოხსენიებული მათი სახელები.
პავლე ინგოროყვას ეს ნარკვევი დავაფასოთროგორც ძვირფასი მონაპოვარი და ვისურვოთადრე თუ გვიან დაიწეროს ის რომანიამოზრდილი პავლე ინგოროყვას ნარკვევზესადაც მთავარი მოქმედი პირები იქნებიან შოთა რუსთველი და პავლე ინგოროყვა.
ბატონმა როსტომმა საჩუქრად ჩამოიტანა პავლე ინგოროყვას რუსთველოლოგიური ნაშრომების ახლადგამოცემული ოთხტომეულებირითიც ძალიან გაახარა ადგილობრივნი.
ელგუჯა თავბერიძემ დიდგორობა და ცოტნეობა მოგვილოცააღნიშნანიშანდობლივიარომ ეს დღესასწაულები ერთმანეთს ემთხვევაო და განაგრძო:
ყველანი ვთანხმდებითრომ ცოტნე დადიანის გმირობა ზნეობრივი გმირობაათუმცა სკეპტიკოსები ყოველთვის არსებობდნენდღესაც არიანგასული საუკუნის 40-იან წლებშიროცა დიდი ქართველი ისტორიკოსებისიმონ ჯანაშია და ნიკო ბერძენიშვილი ადგენდნენ მოსწავლეთათვის ისტორიის სახელმძღვანელოსჭოჭმანობდნენშეეტანათ თუ არა სახელმძღვანელოში ცოტნე დადიანის ეპიზოდიისინი ფიქრობდნენრომ რადგან მხოლოდ ჟამთააღმწერელთან არის ეს ამბავი მოთხრობილიშეიძლება არც იყოს მართალიოდღეს არავინ დავობსრომ ცოტნე ისტორიულირეალური პიროვნება იყორომელსაც დიდი ღვაწლი მიუძღვის არამარტო იმ ზნეობრივ გმირობაშირომელიც ჩაიდინაარამედ მომდევნო საუკუნეების გადარჩენაშიცშეუძლებელია ცოტნეს სახებით არ დაინტერესებულიყო პავლე ინგოროყვადაინტერესდა დაროგორც მისთვის იყო დამახასიათებელიძირისძირობამდე შეისწავლა წყაროები და საოცარ დასკვნამდე მივიდააღმოჩნდარომ რუსთაველი და ცოტნე დადიანი დამოყვრებული ნათესავები იყვნენმათი მოყვრობა უამრავი არგუმენტითაა გამყარებული მეცნიერის მიერთუ ვინმეს არ სჯერაკეთილი ინებოს და სხვა არგუმენტებითა და დოკუმენტებით უარყოს და სხვა დაამტკიცოს.
ერთიანი სახელმწიფოს განწყობას განამტკიცებს ამ ორი დიდი მამულიშვილის მოყვრობაშოთა და ცოტნე ავსებენ და აერთებენ აღმოსავლეთსა და დასავლეთსჰერეთი და საქართველო ერთიანდებიან მაშინროცა ქვეყანა უკვე მონღოლების ხელშიააქ გამოვლინდა ერთიანი საქართველოს სულიერთიანი სახელმწიფოს განწყობარომელიც წინა საუკუნეებში გვქონდარუსთაველი და დადიანი ამ ერთიანობას ავსებენშოთას ბაგრატიონობა და ცოტნეს დანათესავება აერთებს დასავლეთსა და აღმოსავლეთს.
მესმისრა ძნელი იქნებოდა გრიგოლ აბაშიძისთვის რომანში პერსონაჟად რუსთაველის შემოყვანაურთულესი საქმეა და მაინცვფიქრობგამოჩნდება ისეთი მწერალირომელიც შოთას და ცოტნეს გამოიყვანს პერსონაჟებადპავლე ინგოროყვას აზრითრუსთაველი არამარტო გენიალური პოეტიასეთივე გენიალური პოლიტიკოსიც იყოცოტნე დადიანთან ერთადმათ შექმნეს ეპოქამათ შექმნეს ის განწყობარომ მონღოლს დაეხია უკან.
მონღოლს რომ უკან დაახევინოადვილი არ არის და ცოტნემ ეს შეძლოკი ვახსენებთ იმ სახედაღრეჯილ მონღოლსგმირობისა და ვაჟკაცობის უებრო მცოდნესმაგრამ მის წინ უნდა იდგეს ცოტნე დადიანიმთასავით ცამდე ასულიშეუდრეკელივაჟკაცობის უაღრესად გამომხატველითორემ სხვანაირად მონღოლს ვერ შეათრთოლებდადიდი ერები დიდ ადამიანებს აკავშირებენ ერთმანეთთანჩვენ კი ჩვენსას ვერ ვუვლით.
ფილმში „პირველი მერცხალი“ „აბა ულა“ გაჟღერდა საქართველოს ჰიმნად და ეს პავლე ინგოროყვას დამსახურება მგონიამისი რჩევით ჩართული ამ კინოსურათშიდაპყრობილი ქვეყნის ჰიმნი გაჟღერდა და ამას ჰქონდა განსაკუთრებული მნიშვნელობაკოლონიზაციის პირობებში პირველად ერთ-ერთ რესტორანში შალვა დადიანის „მხოლოდ შენ ერთს“ გააჟღერესროგორც საქართველოს ჰიმნი და მერე იყო ეს ფილმიპავლე ინგოროყვა გახლდათ მართლაც სწორუპოვარი მეცნიერიმომავალშიც მის აზრებს ბევრჯერ დაისაჭიროებს საქართველომისი ნაშრომები ხვალ და ზეგ უფრო დაფასდება და აუცილებლად ვიხილავთ შოთასა და ცოტნეს რომანისნოველისპიესის პერსონაჟებადლექსების ლირიკულ გმირებად სწორედაც ერთადპავლე ინგოროყვას მონიშნული გზით უნდა გამდიდრდეს სიტყვაკაზმული მწერლობაეს ჩვენი მისიაა.
მე ვთქვირომ რუსთაველისა და ცოტნეს ნათესაობა ჩვენთვის ხელშესახებს ხდის ახალგაზრდა დადიანის გმირობის არსსგასაგები ხდებარომ რუსთველური შეგონებანი მოყვასისთვის თავგანწირვის შესახებ ცოტნეს შინაურულ წრე-გარემოში ექნებოდა შეთვისებული და ამდენადსისხლსა და ხორცში გამჯდარიმაშ ცოტნე არამარტო ზნეობრივი სიმაღლისა და ჭირში გაუტეხელობის სიმბოლოაარამედ ძალდაუტანებლად იგივდება თამარისდროინდელ საქართველოსთანაც და ჩვენიასე ვთქვათ, „უბორკილო დღის“ სიმბოლოც გახლავთ.
გამოვთქვი რწმენა იმისარომ რაკი იყოესე იგი ახლაც არის და მომავალშიც აუცილელად იქნებაარასოდეს გაქრება რწმენისთვისსამშობლოსთვისმოყვრისთვის თავგანწირვის იდეა.
ვახსენე აკაკი წერეთლის „ნათელაც“, რომელშიც აშკარად ჩანსცოტნეს მეუღლის განსაკუთრებულობაცხადიაპოეტმა ზეპირი გადმოცემებით რაღაც უსათუოდ იცოდა ამ ქალის გამორჩეულობის შესახებსხვა გამომსვლელთა მსგავსადმეც ისეთი განცდა მაქვსრომ ქართული ლიტერატურა ჯერ კიდევ ვალშია ცოტნე დადიანის სახელის წინაშე.
ივანე ამირხანაშვილმა იმით დაიწყორომ თავისი ნახევრადხობელობა აღნიშნაოცი წლის წინათ დაწყებულა მისი ურთიერთობა ამ ქალაქთანხობის საპატიო მოქალაქედაც აურჩევიათმთელმა ჩემმა საახლობლომსამეგობრომ იცისროგორ ვამაყობ ამითიო, - ბრძანა ბატონმა ივანემ და საუბარი დაახლოებით ასე ააწყო:
რამ წარმოშვა ცოტნეს გმირობაუცნაური მოვლენარომელიც ჟამთააღმწერელმა დაგვიტოვამე ვფიქრობკულტურამცოტნე კულტურული გმირიაეს ხომ შემთხვევით არ ხდებამხოლოდ ინტელექტის კარნახით შეიძლება ასე მოქმედებაასეთი გმირობა სწორედ რუსთაველის დროს უნდა ჩაედინათცოტნე რუსთველური გმირიაიმ იდეოლოგიის წარმომადგენელიარომელსაც ქადაგებს რუსთაველირომელსაც წარმოადგენენ ტარიელიავთანდილი და ფრიდონი და რომელიც თამარის სამეფო კარზე შემუშავდამისი სრულყოფილი გამოხატულება ხომ „ვეფხისტყაოსანში“ გვაქვსკულტურა გლობალური მოვლენააიგი უცებ არ წარმოიშობაყანასავით ვერ დათესავრომ უცებ ამოვიდესმისი ჩამოყალიბება შორეულ წარსულში დაიწყოჯერ კიდევ გრიგოლ ხანძთელის დროსქართული ეკლესიამონასტრებით დაიწყო ახალი კულტურის დამკვიდრებამანამდეროგორც ჩანსნერსე ერისთავმა დაამუშავა ეს გეგმაამ ინტელექტუალური გმირობის წარმომადგენელია ცოტნე.
ამ პერიოდში საქართველოსა და ევროპაში ერთდოულად ვითარდება კულტურასაქართველო და ევროპა სრულ უნისონში არიანქართული ქრისტიანული კულტურა და ევროპული ქრისტიანული კულტურა ერთი მოვლენაამინდა გავიხსენო დამიანეს მხატვრობამართალიაცოტა მოგვიანო ხანაამაგრამ იგი გამოხატავს იტალიური აღორძინების სულისკვეთებასჩვენი ტაძრების მოხატულობებიც ხომ მაღალი კულტურის შედეგი და ნიმუშიამომავალში რა გადაარჩენს საქართველოსდარწმუნებული ვარ - კულტურა.
მაღალმა კულტურამ წარმოშვა ის სულიერებარომელიც ეკლესიაში დაიწყო და დღესაც ეკლესიაში გრძელდება.
გრიგოლ აბაშიძის რომანში „ცოტნე ანუ ქართველთა დაცემა და ამაღლება“ იტალიაში ფერწერას სწავლობს ქართველი მხატვარისამეგრელოდან... პირველად როცა წავიკითხემაშინ ძალიან უცნაურად მომეჩვენამხატვარი გივი თოიძე ხუმრობს ხოლმე და მეც მივბაძავ და გავიმეორებიტალიური აღორძინების დამწყებიჯოტორომლის ბიოგრაფიის შესახებ არაფერი ვიცითალბათაქაურისამეგრელოდან წასული კაცია - ჯოტო ბონდოს ძეეს ნახევრად ხუმრობით.
საქართველოს ერთიანობა გამოხატა რუსთაველმა და ზნეობრივ-მორალური კუთხით განამტკიცა ცოტნემ.
სამეგრელო-ზემო-სვანეთის სახელმწიფო რწმუნებული ალექსანდრე მოწერელია:
ისტორიის გააზრება გვაძლევს იმის საშუალებასწარსულით განვჭვრიტოთ მომავალიჩვენი ისტორიის სახელმძღვანელოები გადასახედიაბევრი რამ ხელახლაა დასაწერიდავით აღმაშენებელმა მოახერხა საერო და სასულიერო ხელისუფლების ფორმირებამისი აღმზრდელი ჭყონდიდელი გახლდათცოტნეს დროს კი ყველაფერი დაკნინდაგადაგვარდაცოტნემ მოგვცა მაგალითი იმისათუ რა არის ნამდვილი საქართველოგრიგოლ აბაშიძემ თავის რომანში აღწერაროგორ აგებენ ფლოტს სამეგრელოშისაინტერესო ამბავიასაქართველოს ნაოსნობის ისტორია არ არის შესასწავლილი სრულადროგორც ჩანსდიდი და მნიშვნელოვანი ფლოტი გვქონდადასავლეთის კულტურასთან საქართველოს ჰქონდა მჭიდრო კავშირიევროპისკენ მიმავალი ბათო ყაენი და მონღოლები შეაჩერა საქართველომდღეს ევროპისკენ გზა გახსნილი გვაქვსცოტნე იქით მიგვიძღვის სწორედ.
მეუფე გრიგოლმა მადლობა გადაუხადა სტუმრებსაღნიშნათქვენმა მადლიანმა სიტყვამ ძალიან დაამშვენა დღევანდელი დღეოდა თვითონაც სწორედ რომ მადლიანი სიტყვა გვითხრა (ჯერ ტაძარში და მერე უკვე დარბაზში):
ცოტნე არ არის წარსულიის აწმყო და მომავალიათუ წარსულად დარჩებაწაიშლება რუკიდანაც და ცივილიზაციის ისტორიიდანაცჩვენი ამოცანაარომ გავაცნობიეროთვისი შთამომავლები ვართ და რა გვევალება... გვჭირდება სერიოზული იმპულსისერიოზული სულიერი ენერგია ამ დაბნეულობის ჟამსსაქართველოს ადგილირა თქმა უნდაევროპაშია.
ერმა და ბერმა ერთად უნდა ვაშენოთ მომავალი იმ გრძნობითრასაც სამშობლოსა და მოყვასის სიყვარული ჰქვიასაქართველოს ეკლესია არ გაუცრუებს თავის სულიერ შვილებს იმედებს.
ახლაამ წუთში ცოტნე აქ არისჩვენ შორისაა.
როსტომ ჩხეიძის რეპლიკა:
– რუსთაველიც აქ არის.
მეუფე გრიგოლი ეთანხმება და განაგრძობსმათი შრომის შედეგია ისრომ დღეს ამ თემებზე ვსაუბრობთ და მომავალზე ვართ ორიენტირებულნი.
დარბაზიდან გამოსულთ მეგრული სტუმართმოყვარეობის შესაფერისი ტრაპეზი გველოდაცხელოდა 12 აგვისტოს ხობშიანა კალანდაძის ლექსის პერიფრაზი ამეკვიატაასეთი მწველი მზე თუ იყო მაშინოდეს ანისში ქართველი შეთქმულები აწამესამქვეყნად ყველაფერი ქრება და მხოლოდ მზეზღვა და მიწა რჩება?.. და კიდევ გამორჩეულიუჩვეულო საქციელია უკვდავი და მარადიულიყველა ეპოქასა თუ ყველა თაობასთან უხილავი ძაფით გადაბმული და გადაჯაჭვული.
წყარო: გაზეთი საქართველოს რესპუბლიკა N201, 2019 წელი
ყვარეობის შესაფერისი ტრაპეზი გველოდაცხელოდა 12 აგვისტოს ხობშიანა კალანდაძის ლექსის პერიფრაზი ამეკვიატაასეთი მწველი მზე თუ იყო მაშინოდეს ანისში ქართველი შეთქმულები აწამესამქვეყნად ყველაფერი ქრება და მხოლოდ მზეზღვა და მიწა რჩება?.. და კიდევ გამორჩეულიუჩვეულო საქციელია უკვდავი და მარადიულიყველა ეპოქასა თუ ყველა თაობასთან უხილავი ძაფით გადაბმული და გადაჯაჭვული.